1 |
Inledning |
1 |
2 |
Välkomna livet och livsglädjen |
6 |
- förändringens fyra steg |
7 |
|
- mellanrummen i ditt liv |
8 |
|
3 |
Lev ditt liv - inte andras |
10 |
4 |
Bli din egen expert |
14 |
- dina sinnen och universums byggstenar |
18 |
|
- aktiva och passiva element |
19 |
|
5 |
Vet du vem du är? |
20 |
- Vata; Pitta, Kapha |
21 |
|
- självtest |
23 |
|
- vad menas med en frisk person |
27 |
|
- Ayur-Vedas definition på en frisk person |
28 |
6 |
Var sak har sin tid - dygnsrytmer |
31 |
7 |
Vad kan Ayur-Veda tillföra den svenska folkhälsan? |
39 |
- hälsa är mycket mer än frånvaro av sjukdom |
40 |
|
- ayurvedisk hälsoundersökning |
42 |
|
- elementens och doshornas egenskaper (20 Gunas) |
45 |
|
8 |
Sjukdomsförloppets sex stadier |
48 |
1. ansamling av dosha |
49 |
|
2 förhöjning av dosha |
51 |
|
3 spridning av dosha |
52 |
|
4 lokalisering |
54 |
|
5 manifestering |
55 |
|
6 följdsjukdomar |
55 |
|
9 |
Agni - livsgnistan som transformerar din tillvaro |
59 |
- livsnödvändiga utrymmen - shrotas |
59 |
|
- du har 13 olika Agnis |
60 |
|
- är din Agni i balans? |
62 |
|
- vad medverkar till att Agni kommer ur balans? |
61 |
|
10 |
Vad sker om Agni är störd? |
64 |
- tecken på slaggprodukter - Ama |
65 |
|
- Ojas - ditt hemlagade livselixir |
66 |
|
11 |
Enkla åtgärder för vardagen - Johnnys 4-stegsprogram |
68 |
12 |
Hur fungerar din mage och tarm? |
71 |
- tidsmässiga vanor |
72 |
|
- vad innebär balanserad avföring? |
73 |
|
- vad sker om tarmen inte töms i rätt tid |
74 |
|
- förstoppning: Vata: Pitta, Kapha |
74 |
|
- enkla åtgärder |
76 |
|
13 |
ätandet - en konst att njuta av |
81 |
- vem äter vad, när, var, hur och varför? |
82 |
|
14 |
Byt ut förbuden - ge tillåtelsen näring |
86 |
- 13 klassiska råd för ätande |
86 |
|
15 |
Hur mycket är lämpligt att dricka mellan måltiderna |
94 |
- kan man dricka för mycket vatten? |
95 |
|
- komplement till vatten |
96 |
|
16 |
Vem mår bäst av vad? |
99 |
- Vata-balanserande kost |
100 |
|
17 |
- Pitta-balanserande kost |
106 |
18 |
- Kapha-balanserande kost |
111 |
19 |
Sjukdomsorsaker |
119 |
|
Primära sjukdomsorsaker: |
|
20 |
1. Intellektets missförstånd - Praghyaparadha |
120 |
|
- meditativ andningsövning - Prana-yama |
122 |
21 |
2. över-, understimulans eller missbruk av sinnesorgan |
124 |
|
a. öron - hörsel - Vata |
125 |
|
b. hud - känsel - Vata |
126 |
|
c. ögon - syn - Pitta |
129 |
|
d. tunga - smak - Kapha |
132 |
|
e. näsa - lukt - Kapha |
136 |
22 |
3. Tids-, säsongs- och miljöbetingade inflytanden |
138 |
|
a. årstiderna |
138 |
|
b. säsongsmässiga åtgärder |
141 |
|
- syftet med reningsprogram |
142 |
|
- Pancha-Karma-kur |
143 |
Sekundära sjukdomsorsaker: |
||
23 |
4. Störningar i mental funktion, vanor och beteenden |
146 |
|
- Sattva, Rajas, Tamas |
146 |
|
- beteende-rasayanas |
148 |
Följder av de primära och sekundära sjukdomsorsakerna: |
||
|
5. Störda doshas, störda kanaler och störd Agni |
149 |
24 |
Njurar-urinvägar |
152 |
25 |
Förkylning |
154 |
26 |
Ayurvedisk syn på kaffe |
157 |
27 |
Ayur-Veda och Mjölkprodukter |
159 |
28 |
Vanliga frågor - och svar |
162 |
29 |
Livets kretslopp |
168 |
Vata, Pitta, Kapha i livets tre faser |
168 |
|
30 |
Litteraturtips |
170 |
31 |
Recept och anvisningar |
171 |
32 |
Sammanfattning av Tridosha |
177 |
33 |
örter och örtprodukter |
178 |
34 |
Vanliga sanskritord |
183 |
35 |
Register |
184 |
Pernilla är intresserad av både sin egen och andras hälsa och utveckling men har i flera år besvärats av en mycket besvärlig rygg efter en trafikolycka. Så länge hon kan minnas har hon också varit morgontrött och haft en trög tarm. Pernilla är en alert och medveten person som inte givit upp, trots att både läkare och chiropraktorer sagt att den svåra skadan på ryggen måste hon acceptera.
Praktiskt har det varit ett hinder i vardagen genom att hon på morgnarna varit så stel i ländryggen att hon inte ens kunde böja sig framåt över tvättstället, förrän hon varit uppe någon timme. Att dammsuga var en pina. Efteråt var hon tvungen att ligga och vila minst en halvtimme med en påse is på ryggen, för att stå ut med den svåra smärtan. Människor i hennes omgivning hade nog svårt att förstå hur hon led, för Pernilla är inte den som gnäller. Hon är heller inte är sjukskriven i onödan, utan tar medvetet ansvar för sitt liv.
Med hänsyn till att hennes ryggproblem satt i nedre delen och att hon har lätt att få förstoppning, inte minst i samband med resor, gav det en viktig ledtråd i kombination med andra tydliga egenskaper i hennes personlighet. Därför var det mycket tacksamt att kunna ge Pernilla några ayurvediska råd.
Pernilla fick lära sig en enkel och skön, varm oljemassage som hon kunde göra själv. Vidare fick hon rådet att välja varm mat och dryck, vilket hon uppskattade, för hon hade lätt att bli frusen. T o m vattnet hon drack mellan måltiderna borde vara varmt, eftersom vi närmade oss hösten och kallare årstid. Pernilla hade dessutom en pressande period framför sig med en svårt sjuk mor. Jag rekommenderade henne också att försöka stiga upp någon timme tidigare på morgonen för att undvika ökad stelhet.
Inom ett par veckor började de första positiva tecknen komma. Hon kände sig överraskande morgonpigg och mindre frusen och tarmen hade kommit igång mera regelbundet. Ryggen blev långsamt allt bättre och plötsligt märkte Pernilla att hon inte längre hade någon smärta i ryggen ens efter att ha dammsugit.
Hon köpte lite senare även en ny säng. Inom ett par månader var hon helt symptomfri i ryggen. Pernilla skapade sin egen hälsa - och detta under en period där hon nästan inte hade någon tid alls att ta hand om sig själv. Mest tid ägnade hon åt att sitta på sjukhuset hos sin döende mor och att däremellan sköta hus, hem och barn - maken var ofta utomlands.
Ayur-Veda är en värdefull gåva till mänskligheten i vår tid. Dess metoder har tillämpats i såväl Indien, Nepal, Tibet, Sri Lanka och Indonesien i mer än 4.000 år f Kr. Det vore dock fel att ange ett "födelsedatum", eftersom det handlar om naturens egen visdom, som alltid funnits mer eller mindre tillgänglig. Ayur-Veda är inte konstruerad av människor vid skrivbord eller i laboratorier, utan visdom uppfattad av högt utvecklade människor, rishis. De har i ett tillstånd av djup och klar meditation, insett de totala sambanden mellan människan och hennes omgivning, sambanden mellan mikrokosmos och makrokosmos.
Kunskapen har vidarebefordrats i muntlig tradition, ofta mycket poetiskt i versform, långt innan någon försökte förmedla kunskap i skriven form, och så sker än i dag. När jag t ex ställde frågor till dr Debkala Bandhari, en av våra nepalesiska lärare, svarade hon först genom att med sin vackra stämma melodiskt recitera på sanskrit, innan hon gav en förklaring på engelska. Det är en imponerande och ödmjuk undervisning som tillfredsställer både hjärta och hjärna.
Fram till 1800-talet var Ayur-Veda i Indien det huvudsakligen rådande hälsosystemet. Det var en naturlig och rik kunskapstradition både i form av förebyggande åtgärder och sjukvård. Redan under kung Ashokas tid, ca 200 år f Kr, utbildades många läkare och assistenter/sjuksköterskor. Flera sjukhus upprättades och örtagårdar anlades. Ayur-Veda fick en spridning i olika kulturer både åt väst och öst. Såväl de gamla grekerna, romarna, perserna och kineserna influerades av kunskapen.
När européerna började invadera Asien förändrade de mycket av de lokala kulturella traditionerna. år 1833 hade det gått så långt att det brittiska företaget Ostindiska Kompaniet tvingade den indiska befolkningen att stänga alla ayurvediska skolor. Engelsmännen öppnade istället det första västerländska universitetet i Calcutta. Den hittillsvarande helhetssynen ersattes med det mera begränsade och fragmentariska synsättet.
Den inhemska kulturen förtrycktes i flera avseenden, speciellt i städerna. Där förbjöds även ayurveda-läkarna fortsätta sin verksamhet och värdefull dokumentation brändes. Många läkare flyttade ut på landsbygden och tack vare den muntliga traditionen bevarades detta högtstående medicinska kunnande i större utsträckning där, trots britternas försök att tillintetgöra det. Paradoxalt nog är det västerlänningarna som idag är intresserade av just dokumentation!
Det är ett högt pris som idag får betalas för den okunnighet, arrogans och avsaknad av ödmjukhet som européerna visade. Utan den västerländska invasionen (och den muslimska invasionen innan dess), kunde den asiatiska kontinenten ha blomstrat med sin högtstående kultur. Kanske kunde de i större utsträckning ha undgått sin befolkningsexplosion med materiell fattigdom och dålig hälsosituation. I Ayur-Veda finns t ex en naturlig "familjeplanering" och en respekt för miljön.
Under årtusendena har Ayur-Veda genomgått flera utvecklingssteg. Nu tycks vi se ytterligare ett steg genom en möjlighet till en större integrering med de västerländska hälsoformerna. I USA har t ex Sharp Institute (Kaliforniens största sjukförsäkringsbolag) på ett av sina sjukhus i San Diego inkluderat Ayur-Veda sedan några år tillbaka.
Under de senaste årtiondena har Ayur-Veda börjat återupprättas på initiativ av regeringarna i Indien och Nepal. I samband med detta har också fynd gjorts i Tibet av mycket värdefulla manuskript, som undgick att brännas på 1800-talet. Att Ayur-Veda överlevt genom tiderna visar en del av dess helhet, kvalitet och styrka. Idag kommer den allt fler till del här i västvärlden genom det ökade behovet av och intresset för kompletterande, naturliga metoder.
Under våra resor i Nepal har vi blivit överraskande varmt mottagna i vår strävan att få tillgång till mer av denna ursprungliga och universella kunskap för att kunna dela med oss till andra. Hos en läkare vi var hembjudna till, fanns det flera stora skåp från golv till tak fyllda med gammal dokumentation som undgått förstörelsen. I den familjen har Ayur-Veda varit en nedärvd obruten tradition de senaste drygt 700 åren. En tysk läkare vi träffade där berättade hur hon fått möjlighet att hjälpa åtskilliga patienter i Tyskland tack vare kunskap och örter hon fått tillgång till i Nepal.
Professor L M Singh har fått den nepalesiska regeringens uppdrag att samordna speciellt de äldre ayurveda-läkarnas erfarenheter, innan den generationen är borta. Det är en enorm uppgift. Professor L M Singh hade, när vi träffade honom för privat undervisning, pensionerats från sin tjänst vid Benares Universitet, där han varit rektor och undervisat i Ayur-Veda under många år. Professor Singh anlitas återkommande för att undervisa bl a läkare och farmaceuter såväl i Europa som USA.
I början av 1990-talet fanns det i Indien ett 50-tal universitet med en speciell institution för Ayur-Veda samt ett 100-tal colleges anslutna till dessa. Allt fler tar nu upp ämnet.
De mest kända litterära verken som bevarats genom tiderna är de indiska Charaka Samhita och Sushruta Samhita från ca år 1000 - 600 f Kr. Det förstnämnda handlar om invärtesmedicin medan Sushruta betraktas som kirurgins fader. Sushruta har bl a i detalj beskrivit såväl instrument som metoder för kirurgiska behandlingar. Det är mycket omfattande litteratur. Asthanga Hridayam är en senare gjord sammanställning, ca 1000 e Kr. Dessutom finns Kasyapa Samhita från ca 1100 - 1200 e Kr, ett värdefullt fynd som gjorts i Nepal.
Den vetenskap som beskriver det som är lämpligt respektive olämpligt, lyckligt respektive olyckligt liv,
och som beskriver riktlinjer för vad som är väsentligt respektive oväsentligt för ett långt liv, och allt om livet, kallas Ayur-Veda.
Hita hitam sukham dukham ayustasya hita hitam manam ca tacca yatroktam ayurvedar ca ucayate Ch S I:41
Ayur-Veda AB | e -post: info@ayur-veda.se | Postgiro: 77 27 96-9 |
Box 78 | Fax: 0433-10492 | Bankgiro: 5450-4915 |
285 22 Markaryd | Tel: 0433-10490 |